امروز یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 http://lawyer.cloob24.com
0

نحوه رسیدگی به ادله اثبات دعوی کیفری

ادله اثبات دعوا هم در دعاوی حقوقی و هم در دعاوی کیفری برای اثبات حقانیت فرد محق، ضروری است.

ادله اثبات دعوا در امور کیفری به معنای دلایلی است که فرد از زمان شروع شکایت و ارائه شکواییه به مراجع قضایی باید برای متهم کردن دیگری ارائه کندبه طور مثال، اگر فردی علیه فرد دیگری می خواهد دعوای ضرب و جرح مطرح کند، باید دلیلی مانند گواهی پزشکی قانونی یا شاهدی در این خصوص به دادگاه یا دادسرا ارائه کند.
ادله اثبات دعوا در امور و دعاوی کیفری یا دلایلی که می توان با آن دعوای کیفری را اثبات کرد، بر اساس قانون عبارتند از اقرار، شهادت، سوگند و علم قاضی که فرد می تواند با ارائه هر یک از این دلایل، دعوای خود را اثبات کند.از جمله دلایل اثبات دعوای کیفری، شهادت شاهدان است. طبق ماده 160 قانون مجازات اسلامی، شهادت از جمله ادله اثبات جرم محسوب می شود و زمانی که فردی، از جرمی نزد مرجع قضایی شکایت کند، می تواند با شهادت ادعای خود را اثبات کند.
یکی دیگر از دلایلی که شاکی می تواند در مراجع قضایی برای اثبات جرم به آن استناد کند، سوگند است. به موجب قانون مجازات اسلامی، سوگند عبارتند از گواه قرار دادن خداوند بر درستی گفتار ادا کننده سوگند است. شرایط سوگند در قانون بیان شده و نفی و اثبات جرایم با سوگند امکان پذیر است. از دیگر دلیلی که دعوای کیفری را ثابت می کند، اقرار است. قانون مجازات اسلامی در تعریف اقرار در امور کیفری بیان کرده است: «اقرار عبارت است از اخبار شخص به ارتکاب جرم از جانب خود.» اقرار در امور کیفری دارای شرایطی است که باید طبق قانون انجام شود.

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه