امروز یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 http://lawyer.cloob24.com
0

ذینفع و وراث، چگونگی تقسیم سرمایه فوت بین آن ها!

تعیین ذینفع در بیمه عمر یکی از منطقی ترین و هوشمندانه ترین تصمیماتی است که هنگام خرید یک بیمه می توان گرفت. در مقالات قبل گفتیم که ذینفع را بیمه گذار در هنگام عقد قرارداد مشخص می کند تا در صورت فوتش سرمایه و سود حاصله از آن به ذینفعان برسد.

اما در این مقاله میخواهیم به برسی این موضوع که آیا ذینفع یا ذینفعان همان وراث هستند؟ تقسیم سرمایه بین آنها چگونه انجام می شود؟

انواع ذینفع در بیمه عمر

بیمه گذار در بر دو نوع می تواند ذینفع خود را تعیین کند:

  • بیمه گذار هنگام عقد قرارداد نام ذینفعان را در قرارداد می آورد.
  • ذینفع خود فوت کند و در این مواقع سرمایه بین وراث تقسیم می شود.

تعیین تعداد ذینفع

در مقالات قبل گفتیم که تعداد ذی نفعان می تواند یک نفر و یا چند نفر باشند که طبق قوانین اکثر شرکت ها 5 تا 7 نفر را به عنوان ذینفع خود انتخاب کند و سهم هر یک را نیز مشخص کند.

میزان پرداختی به هر ذینفع در بیمه عمر چقدر است!

برای تعیین میزان حقوق پرداختی بیمه عمر به ذینفع‌ها و وراث در بیمه عمر، ابتدا باید میزان سرمایه ثبت شده در بیمه را بدانید. بعد از آن نیز می‌بایست این عدد را در میزان اندوخته بیمه عمر جمع کنید. جواب این جمع، هزینه قابل پرداخت به وراث است. بعد از مشخص شدن عدد دقیق، این مبلغ به افراد تعیین شد به ترتیب اولویت پرداخت می‌گردد

چه زمانی وراث قانونی می‌توانند بیمه عمر را دریافت کنند؟

اگر فرد بیمه شده شخصی را به عنوان ذینفع سرمایه در بیمه عمر مشخص نکرده باشد، سرمایه حاصل از بیمه عمر به وراث قانونی خواهد رسید. اما اگر بیمه شده فرد یا افرادی را به عنوان ذینفع معرفی کرده باشد، سرمایه بیمه عمر دیگر به وراث قانونی نخواهد رسید، زیرا این مبلغ حق قانونی ذینفع یا ذینفعان مشخص شده در بیمه می‌باشد.

فرق وارث در بیمه عمر با ذینفع چیست؟

ذی‌نفع شخصی است که فرد بیمه شده به شرکت بیمه‌گر خود معرفی کرده تا سرمایه و اندوخته به وی انتقال یابد. به صورت قانونی ذی‌نفع بهتر است از اعضای درجه یک خانواده باشد. البته ناگفته نماند که در بسیاری از شرکت‌های بیمه امکان انتخاب ذی‌نفع از میان افرادی به غیر از اعضای درجه یک خانواده وجود دارد. مهم‌ترین تفاوت ذینفع سرمایه در بیمه عمر با وارث دقیقاً همین موضوع است. وراث فقط و فقط از اقوام و اعضای خانواده هستند. در حالی که ذینفع می‌تواند از میان دیگر افراد مانند: دوستان و آشنایان انتخاب شود.

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه