امروز شنبه 08 اردیبهشت 1403 http://lawyer.cloob24.com
0
 

تشکیل کمیته پیشگیری از جرایم خشن در استان‌ها

 

 
آمارها از افزایش خشونت در استان‌های کشور حکایت می‌کند که در این میان  استفاده از ادواتی همچون سلاح‌های گرم و سرد نیز چاشنی رعب شهروندان نیز شده است این موضوع نشان‌دهنده کم کاری برخی نهادهای آموزشی است و برای رفع آن نیازمند برنامه‌ریزی‌ نهادهای مرتبط است که در این میان  تشکیل کمیته پیشگیری از جرایم خشن در استان‌های مختلف می‌تواند در کاهش تعداد پرونده‌هایی که بر اثر خشونت به دادسراها ارجاع داده می‌شود تاثیرگذار می باشد.
 
 افزایش 17 درصدی پرونده جرایم خشن در دادگاه‌های کیفری
با توجه به اینکه نماینده معاونت راهبردی قوه‌قضاییه در کمیته پیشگیری از خشونت از افزایش تعداد پرونده‌های جرایم خشن در دادگاه‌های کیفری یاد می‌کند در این میان با توجه به آمارهای سال گذشته خشونت، ضرب و جرح، توهین و تخریب را جزء 10 اتهام نخست کشور می‌داند.
محمدرضا قنبرنژاد درباره استان‌هایی که به مراکز پزشکی قانونی مراجعه می کنند نیز توضیح می‌دهد: به لحاظ جمعیتی استان‌های چهارمحال‌و‌بختیاری، اردبیل و کهگیلویه‌و‌بویراحمد طبق معاینه پزشکی قانونی در حوزه نزاع بیشترین آمار نزاع در کشور در سال 93 را داشته‌اند.
به گفته وی استان‌های سیستان‌و‌بلوچستان، هرمزگان و خراسان‌جنوبی به ترتیب کمترین آمار نزاع در کشور در سال گذشته را به خود اختصاص دادند.
وی با بیان اینکه طبق آمار پزشکی قانونی در سال 93 دو هزار و 300 مورد قتل عمد اتفاق افتاده است، بیان می‌کند: استان‌های سیستان‌و‌بلوچستان، ایلام و کرمان دارای بیشترین قتل عمد در کشور به نسبت جمعیت خود بوده‌اند.
نماینده معاونت راهبردی قوه قضاییه در کمیته ملی پیشگیری از خشونت از افزایش 62 درصدی پرونده‌های تخریب از سال 89 تا 93 خبر می‌دهد و بیان می‌کند: در سال 89، 116 هزار و 971 فقره پرونده تخریب تشکیل شده بود که این رقم در سال 93 به 189 هزار و 92 فقره افزایش یافت.
 
 ضرورت تشکیل کمیته به منظور مبارزه با جرایم خشن
با توجه به آمارهای ارایه شده بر این اساس  رییس کل دادگستری استان مرکزی دلایل افزایش خشونت را افزایش بی‌بندباری و جرایم ضد اخلاقی می‌داند و بر ضرورت پیگیری برای جلوگیری از رواج شاخصه‌های ضد اخلاق اسلامی تاکید می‌کند و می‌گوید: با جرایم ضد اخلاقی با قاطعیت برخورد می‌کنیم.
حجت الاسلام و المسلمین قاسم عبداللهی، بیان می‌کند: 
با تلاش‌های صورت گرفته از سوی دستگاه قضایی و انتظامی وضعیت خوبی در استان مرکزی داریم.
وی بر لزوم کاهش آسیب‌های اجتماعی در قسمت‌های مختلف تاکید می‌کند و فراهم شدن این موضوع مهم را مستلزم همکاری تنگاتنگ نیروی انتظامی با دستگاه قضایی می‌خواند.
حجت‌الاسلام عبداللهی استان مرکزی را استانی امن با بالاترین ویژگی آرمانی بیان و خاطرنشان می‌کند: ارتقاء امنیت در سایه تعامل و هماهنگی ایجاد می‌شود و برای فراهم شدن بستر لازم در این حوزه باید دقت نظر خاصی وجود داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه از نظر ما تمامی پرونده‌ها مهم هستند، اما پرونده‌هایی نظیر مواد‌مخدر،  سرقت مسلحانه در اولویت قرار دارد، خاطر‌نشان می‌کند: ماموران نیروی انتظامی باید با مشاهده اتفاقات مراتب را در کوتاه‌ترین بازه زمانی به دادستان یا معاون دادستان در میان بگذارند.این مقام مسئول دستگیری باندهای جرایم خشن را مهم ارزیابی می‌کند و می‌افزاید: برای جلوگیری و مبارزه با جرایم خشن کمیته تشکیل شود و مباحث دنبال شود.
وی با اشاره به اهمیت و حساسیت زیاد مباحث ضد اخلاقی در جامعه اشاره می‌کند و می‌گوید: با توجه به اینکه معاونت پیشگیری از وقوع جرم برنامه‌های متعددی دارد، اما این معاونت و معاون دادستان را مامور بررسی وضعیت مولفه‌های غیر اخلاقی کردیم و از این مجموعه برای رفع مشکلات این حوزه خواستیم که با بهزیستی و دانشگاه ارتباط تنگاتنگ داشته باشد.
حجت الاسلام عبداللهی رابطه تخریب جامعه با مقوله ضد اخلاقی را تنگاتنگ تلقی می‌کند و می‌افزاید: نیروی انتظامی با آموزش نیروهای متخصص باید پا بکار شود و با همکاری دستگاه قضا
در خشکاندن ریشه مفاسد اخلاقی گام بردارد.
 تشکیل کمیته رسیدگی به جرایم خشن
این در حالی است که رییس کل دادگستری استان بوشهر می‌گوید‌: کمیته ویژه رسیدگی به جرایم خشن تشکیل شود و به  صورت ویژه و جزیی‌تر به مبحث دلایل و راهکارهای پیشگیری از وقوع جرایم خشن در استان پرداخته شود.
علی جمادی بیان می‌کند: باید توجه خاصی به این جرایم داشته باشیم زیرا یکی از شاخصه‌های امنیتی آمار جرایم خشن است. 
وی می‌افزاید: در درجه‌بندی مجازات‌ها کمترین جرایم‌، خشن هستند و آمار پایین‌تری دارید این آمار پایین نیز نباید موجب غفلت قرار گیرند زیرا که تبعات وقوع این جرایم بسیار سنگین است و همین جرایم حداقلی نیز مبنای امنیت در جامعه قرار می‌گیرد.
جمادی می‌گوید‌: در مجموع در استان ما وضعیت نگران کننده‌ای 
در این حوزه نداشته اما با توجه به جمعیت و وضعیتی که در حوزه انرژی و وضعیت جمعیت مهاجر در استان بوشهر وجود دارد نمی‌توان نسخه واحدی که در سراسر کشور وجود دارد برای استان بوشهر نیز بپیچیم که باید  به عنوان استانی خاص به آن توجه شود.
وی بیان می‌کند: در سال‌های گذشته جرایم به عنف و قتل یک روند افزایشی داشته است که در حال حاضر باید اقداماتی در خصوص پیشگیری از این قبیل جرایم صورت پذیرد، وجود سلاح‌های گرم و شکاری که به صورت غیر مجاز نگهداری می‌شود موجب نگرانی است و باید به این وضعیت رسیدگی شود. 
رییس کل دادگستری استان بوشهر  خاطرنشان می‌کند: در اکثر پرونده‌های قتل بحث سلاح گرم را وجود دارد و باید این موضوع را مورد بررسی قرار داده و طرح‌های خاصی ارایه شود که بتوان سلاح‌های گرم و شکاری غیرمجاز را ضبط و ساماندهی کرد
تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه