امروز سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 http://lawyer.cloob24.com
0

اکثر مردم تفاوت بین نکاح دائم و نکاح موقت را تنها در عنوان آن یعنی دائمی و موقتی بودن آن می دانند در حالیکه وجه افتراق این دو فراتر از عنوان رفته و به بخشهای مختلف از مسیله طلاق و فسخ و ثبت نکاح گرفته تا ارث کسترش یافته. در اینجا به ذکر برخی از موارد تمایز ایندو نسبت به یکدیگر اشاره خواهیم کرد:

1- ثبت نکاح دائم در دفتر ازدواج برای مرد الزامی است و تخلف از آن مجازات دارد در حالیکه مطابق قانون جدید حمایت  از خانواده، ثبت  رسمی ازدواج موقت تنها در مواقعی الزامیست که زن آن را ضمن جاری شدن صیغه شرط کرده باشد و یا طرفین بر آن توافق نموده باشند و هنگامیکه زوجهباردار باشد، الزامی است.

2- طلاق مختص نکاح دائم است و در نکاح موقت جدایی زوجین تنها در غالب بذل مدت زوجیت توسط مرد و یا انقضای مدت نکاح صورت می پذیرد. در طلاق زوجه مکلف به نگهداری سه طُهْر (سه ماه)  عِدِّه است یعنی در این مدت امکان ازدواج با شخص دیگری را ندارد و در بذل مدت و یا انقضای آن زن مکلف به رعایت دو طهر (دو ماه) عده است.

3- در نکاح دائم مرد مکلف به پرداخت نفقه زوجه خود می باشد در حالیکه در نکاح موقت جنین الزامی وجد ندارد مگر اینکه ضمن عقد شرط شده باشد.

4- در نکاح دائم زن و مرد از یکدیگر ارث می برند در حالیکه در نکاح موقت هیچیک از دیگری ارث نمیبرد. 

5- عدم تعیین مهریه در نکاح موقت سبب بطلان آن می شود در حالیکه در نکاح دائم اینگونه نبوده و قانونگذار تعیین مهرالمثل و یا مهرالمتعه حسب مورد را جایگزین مهریه نموده و نکاح به قوت خود باقیست.

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه