امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 http://lawyer.cloob24.com
0

حمایت از رشد پرونده‌های تصادفات در مراجع قضایی گزارش می‌دهد:

 
فرهنگ سازی برای پیشگیری از سوانح رانندگی

 

 

آمارهای پزشکی قانونی نشان می‌دهد در 6ماه سال جاری بیش از 8هزار نفر در تصادفات جان‌خود را از دست داده‌اند این در حالی است که بیشتر از 178 هزار نفر نیز بر اثر تصادف مصدوم شده‌اند که این آمارها در مقایسه با‌سال گذشته برای متوفیان 2درصد و مصدومان 7درصد افزایش داشته است که همین موضوع سبب شده تا تعداد پرونده‌های زیادی در دادگستری‌ها بر اساس این موضوع اقامه دعوی شوند از‌آنجایی که اولویت دستگاه قضایی کاهش ورودی پرونده‌هاست، بنابراین مسئولان قضایی نیز راهکارهایی برای کاهش آمارهای تصادف ارایه می‌دهند.  

کاهش حوادث جاده‌ای اولویت دادگستری گیلان
معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری استان گیلان می‌گوید: حجم بسیاری از پرونده‌های وارده به دستگاه قضایی مسایل مربوط به حوادث جاده‌ای است. جان احمد آقایی یکی از راهکارهای کاهش تصادفات را شناسایی نقاط حادثه‌خیز عنوان می‌کند و می‌گوید: تاکنون 204 نقطه حادثه‌خیز در استان شناسایی که 78 نقطه برجسته‌سازی شده  که راهکارهای پیشگیری وضعی د‌ر آنها اجرا شده است.  

 رشد 5درصدی تصادف در استان فارس
بر این اساس رییس کل دادگستری استان فارس از گزارش پزشکی قانونی مبنی بر آمار 800 نفری تلفات انسانی منجر به فوت در 6 ماهه نخست امسال سخن به میان می‌آورد و در این باره می‌گوید: این آمار حاکی از رشد بیش از 5 درصدی آمار مرگ و میر در جاده‌های استان فارس است. بر این اساس علی القاصی مهر معتقد است که برای کاهش تلفات انسانی باید از ظرفیت‌های قانونی سازمان‌های وابسته به قوه‌قضاییه در استان فارس بهره بگیریم و در این باره تاکید می‌کند که در راستای انجام مأموریت‌های سازمانی،  انسجام بین اداره و نهادهای وابسته به دستگاه قضایی مهم است بنابراین با تقویت، هماهنگی و انسجام بین‌مجموعه‌های وابسته به دستگاه قضایی داشته باشیم به طوری که در استان می‌توانیم با این روش ارتقاء عملکرد و اشراف بیشتر در حوزه نظارت‌ها را شاهد باشیم.  وی با تأکید بر اینکه باید نظارت و بازرسی‌ها برای کاهش تصادفات کاربردی و اثربخش باشد، تصریح می‌کند: هیات‌های بازرسی باید منصفانه، عادلانه و با آگاهی و اشراف کامل به‌بررسی مسایل بپردازند.

  شناخت نقاط حادثه‌خیز راهکاری برای کاهش تصادفات
رییس کل دادگستری فارس یکی شدن مدیریت نظارت و کنترل حوادث ترافیکی را مورد تأکید قرار می‌دهد و می‌افزاید: جاده‌های استان فارس با وجود بیش از 500 نقطه حادثه‌خیز یکی از پرحادثه‌ترین جاده‌های کشور است که لازم است دستگاه‌های متولی در راستای کاهش این حوادث در اجرای طرح پیشگیری از حوادث و سوانح ترافیکی که توسط معاونت اجتماعی دادگستری فارس در شورای پیشگیری استان طراحی و تدوین کرده است؛ همکاری کنند.
  دادگستری با سازمان‌های مقصر  در تصادفات جاده‌ای برخورد می‌کند
از آنجایی که در بروز تصادف دلایل مختلفی دخیل است بنابراین شناخت دلایل و رفع آن یکی از مهمترین راهکارها برای کاهش تعداد تلفات است بنابراین معاون پیشگیری از جرایم دادگستری آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه سازمان‌های مختلف نیز در بروز تصادف نقض دارند، بیان می‌کند: در صورتی که سازمان‌های دولتی در تصادفات جاده‌ای مقصر شناخته شوند طبق دستور ریاست کل دادگستری برخورد قضایی با آنها صورت خواهد گرفت.  رضا مسعودی فر هدف از اجرای طرح ملی کاهش تصادفات جاده‌ای را تلاش برای کاهش 15 درصدی تصادفات جاده‌ای در استان ذکر می‌کند که مجری اصلی آن پلیس و راهنمایی و رانندگی است.
وی با بیان اینکه در کشور سالانه بر اثر تصادفات جاده‌ای حدود 20 هزار نفر کشته و 300 هزار نفر دیگر مصدوم می‌شوند، اظهار می‌کند: ایران از حیث تلفات جاده‌ای رتبه پنجم جهان را دارد که این آمار بسیار نگران‌کننده است.
 
 تشکیل کارگروه کاهش تصادفات در یزد
بر این اساس معاون اجتماعی دادگستری کل استان یزد که آمار تصادف را در یزد بالا می‌داند در این باره می‌گوید: یکی از اولویت‌هایی که ‌امسال در استان یزد در نظر گرفته شده، کاهش 30 تا 40 درصدی آمار تصادف در یزد است.
علی اصغر رفاهی  با تاکید بر اینکه اگر همدلی و همکاری مسئولان و مردم باشد، این طرح امکان‌پذیر است، خاطرنشان می‌کند: تبلیغات، تولید و انتشار اطلاعات برای عموم مردم فعالیت‌های مقدماتی است که باید در این طرح صورت گیرد.
وی خاطرنشان می‌کند: کارگروهی در این استان در راستای کاهش تصادفات تشکیل شده است.

 برای کاهش تصادفات  نیازمند فرهنگ‌سازی هستیم
این در حالی است که معاون قضایی رییس‌کل دادگستری خراسان رضوی معتقد است که برای کاهش تصادفات نیازمند فرهنگ‌سازی هستیم.
حجت‌الاسلام‌ محمد فروتنی با اشاره به اقدامات مختلفی که در زمینه کاهش تصادفات انجام‌ گرفته که به طور کامل موثر نبوده است، اظهار می‌کند: آمار تلفات و صدمات به دلیل تصادفات شهری و جاده‌ای در ایران بالاست و اقدامات صورت گرفته هرچند توانسته‌اند برخی از این تلفات و صدمات را کاهش دهند اما در این زمینه نیازمند یک کار بلندمدت به‌ویژه در زمینه فرهنگی هستیم به این معنی که باید در زمینه رانندگی و مسایل مربوط به آن فرهنگ‌سازی انجام شود. وی با اشاره به‌برخی اقدامات خوب انجام‌ شده است، می‌افزاید: به‌عنوان نمونه، ترویج استفاده از کمربند ایمنی یکی از مواردی است که با کمک فرهنگ‌سازی در جامعه رایج شد که در این زمینه نیروی انتظامی و پلیس راهنمایی و رانندگی عملکرد خوبی داشتند. این مقام مسئول رعایت قوانین و مقررات مربوط به‌راهنمایی و رانندگی را مهم‌ترین عامل پیشگیری از تصادفات می‌داند و خاطرنشان می‌کند: در حوزه‌های مختلف از جمله عبور عابران از محل خط‌کشی‌ها، عدم رانندگی در مواقع خواب‌آلودگی، رعایت قوانین و مقررات و مانند این موارد باید به‌طور‌رسمی در جامعه فرهنگ‌سازی شود و هشدارهای لازم به عابران و رانندگان با هدف پیشگیری از‌وقوع حوادث و صدمات و تلفات بشود. فروتنی با‌اشاره به تهیه شیوه‌نامه پیشگیری از تصادفات خراسان‌رضوی خاطرنشان می‌کند: در این شیوه‌نامه که توسط معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری مشهد آماده‌ شده 19 سازمان وظایفی را بر عهده دارند و چنانچه هر سازمان به وظیفه خود به‌درستی عمل کند و در حوزه اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی نیز اقدامات شایسته معمول شود در آینده شاهد کاهش آمار تصادفات خواهیم بود.

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه