امروز سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 http://lawyer.cloob24.com
0

 

سهامداران می‌توانند از شرکت‌هایی که از پرداخت سود امتناع می‌کنند، در مراجع حقوقی دادگستری طرح دعوی کنند.

مدیر امور حقوقی بورس تهران ضمن بیان مطلب فوق گفت: مطابق ماده 240 قانون تجارت، پرداخت سود به صاحبان سهام حداکثر ظرف هشت ماه پس از تصمیم مجمع راجع به تقسیم سود باید صورت پذیرد و به منظور قاعده مند کردن تقسیم سود، مطابق دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت‌ها موظف هستند جدول زمان بندی پرداخت سود نقدی پیشنهادی توسط هیات‌مدیره را قبل از برگزاری مجمع عمومی عادی افشاکنند.مریم ابراهیمی ادامه داد: در صورتی که مجمع عمومی عادی، سود نقدی بیشتری را نسبت به پیشنهاد هیات‌مدیره تصویب کند، جدول زمان بندی پرداخت سود نقدی باید متناسب با آن اصلاح و حداکثر ظرف 30 روز پس از تاریخ مجمع افشا شود.

ابراهیمی عدم پرداخت سود توسط شرکت‌ها را دارای دو گونه ضمانت اجرای حقوقی و انضباطی دانست و افزود: در ضمانت اجرای حقوقی، به منظور دریافت سود از شرکت‌هایی که از پرداخت سود امتناع می‌کنند، سهامداران باید در مراجع حقوقی دادگستری طرح دعوی کنند و در صورتی که سهامداران خواهان دریافت خسارت تاخیر تادیه از شرکت نیز هستند با تهیه و تکمیل فرم اظهارنامه، در مجتمع‌های قضایی حقوقی محل اقامت خود و ثبت و ارسال آن برای شرکت مورد نظر، تاریخ دقیق مطالبه سود از شرکت را ثبت کنند. در این صورت از این تاریخ تا زمان صدور حکم دادگاه، خسارت تاخیر تادیه نیز به این اشخاص تعلق می‌گیرد.

مدیر امور حقوقی بورس تهران به سهولت پیگیری پرونده اشاره کرد و گفت: سهامداران می‌توانند به منظور سهولت در پیگیری پرونده‌ها و کاهش هزینه، به صورت گروهی به یک شخص وکالت دهند تا پرونده‌های آنها را در مراجع قضایی پیگیری کند.

وی به ضمانت اجرای انضباطی اشاره کرد و اظهار داشت: سهامداران می‌توانند با طرح شکایت علیه شرکت‌هایی که سود سهام خود را در موعد معین شده پرداخت نمی‌کنند، محکومیت انضباطی شرکت، مدیران آنها و حتی سهامداران عمده شرکت‌ها و مدیران ارشد آن را از مراجع رسیدگی به تخلفات اشخاص، موضوع ماده 35 قانون بازار اوراق بهادار درخواست کنند. بدین منظور امکان طرح و پیگیری شکایت از طریق اینترنتی و دسترسی به نشانی shekayat.seo.ir و یا مراجعه حضوری به سازمان بورس و اوراق بهادار وجود دارد.

 

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

 

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه