امروز شنبه 08 اردیبهشت 1403 http://lawyer.cloob24.com
0


نخستین اقدام بعد از کشف جسد، کشف هویت متوفی و چگونگی فوت وی، ترسیم کروکی، عکس‌برداری و در صورت امکان، فیلمبرداری از جسد است.
اگر هویت متوفی معلوم نباشد، به دستور بازپرس، علایم و مشخصات جسد به طور دقیق در صورت‌مجلس قید و اثر انگشتان دست متوفی در پرونده ثبت شده و برای تشخیص هویت متوفی، به هر نحو که بازپرس مقتضی بداند، اقدام می‌شود.
در صورت ضرورت، بازپرس می‌تواند دستور انتشار تصویر متوفی را در پایگاه‌های اطلاع‌رسانی نیروی انتظامی یا پزشکی قانونی یا به هر نحو مناسب دیگر، صادر کند. بد نیست این موضوع را نیز بدانیم که آلات و ادوات موجود در صحنه جرم در صورتی ضبط می‌شوند که موجب کشف جرم یا اقرار متهم به جرم باشد.
گاهی پیش می‌آید که ادله وقوع جرم، مواردی از قبیل مایعات ریخته‌شده و غیر قابل انتقال از محل باشد. در این صورت تا جمع‌آوری آنها، بازپرس برای حفظ آن دلایل اقدام می‌کند و اگر لازم بداند، محل را قفل یا مهر و موم می‌کند و حفاظت از آنها را به ضابط دادگستری می‌سپارد.
بازپرس برای معاینه جراحات، آثار و علایم ضرب، صدمات جسمی، آسیب‌های روانی و سایر معاینات و آزمایش‌های پزشکی، نظر پزشک قانونی را اخذ یا از وی دعوت می‌کند البته اگر پزشک قانونی نتواند حضور یابد یا در جایی پزشک قانونی نباشد، پزشک متخصص معتمد دعوت می‌شود. درخصوص تامین هزینه‌ها نیز دو حالت متصور است؛ نخست موردی است که مقام قضایی انجام تحقیقات را لازم می‌داند و به این ترتیب هزینه‌های اجرای تحقیقات را دولت می‌پردازد. مورد بعدی نیز حالتی است که شاکی یا متهم، تحقیقات و معاینه محل را درخواست می‌کند. در این صورت نیز اگر این فرد، وسایل اجرای تحقیق محلی مانند وسیله رفت و آمد و سایر مواردی را که لازم است فراهم نکند، هزینه مذکور، از محل اعتبارات مربوط به قوه‌قضاییه پرداخت و مراتب جهت گرفتن هزینه‌ها از شاکی به دادستان داده می‌شود.

 

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه