امروز دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 http://lawyer.cloob24.com
0
 

معاون منابع انسانی قوه قضاییه خبر داد ک


رقابت 50 هزار داوطلب برای تصدی منصب قضا

 

 
معاون منابع انسانی قوه‌قضاییه با اشاره به شرکت سه هزار طلبه روحانی در آزمون ویژه و ثبت‌نام دو هزار نفر در آزمون جذب اختصاصی قضات گفت: 45 هزار نفر از فارغ‌التحصیلان رشته‌های حقوق نیز در آزمون عمومی جذب قضاوت امسال شرکت کرده‌اند که در نهایت یک‌هزار قاضی جذب دستگاه قضایی می‌شوند.
 
حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین علیرضا امینی در حاشیه بازدید از حوزه امتحانی آزمون قضاوت سال 95 و در جمع خبرنگاران بیان کرد:  حدود 2 هزار نفر از‌فارغ‌التحصیلان حوزوی در آزمون جذب عمومی طی هفته گذشته شرکت کردند و 3 هزار نفر از طریق جذب اختصاصی در آزمون شرکت می‌کنند در  نهایت، رقابت بین 50 هزار نفر از داوطلبان قضاوت را داریم. به گزارش خبرگزاری‌ها، این مقام مسئول افزود: سازمان‌سنجش در اوایل آبان‌ماه نتایج این آزمون(تستی)را در اختیار ما می‌گذارد و کسانی‌که در این مرحله قبول می‌شوند به مرحله بعدی(آزمون تشریحی)در 28 آبان ماه دعوت خواهند شد که نتایج این آزمون نیز در هفته اول بهمن ماه اعلام می‌شود.  وی گفت: نتایج کسانی‌که در مرحله تستی و تشریحی قبول شده‌اند، نیز در بهمن‌ماه اعلام می‌شود و کسانی‌که برای مرحله سوم (مصاحبه علمی)دعوت می‌شوند، کسانی هستند که موفق شده‌اند امتیاز قبولی را کسب کنند و ما امیدواریم تا اواخر اسفندماه امسال نتایج مرحله سوم را اعلام کنیم.
 
 سنجش شخصیت از برگزیدگان آزمون قضاوت
امینی تصریح کرد: قبول‌شدگان مرحله سوم برای مراحل بعدی گزینش سنجش شخصیت و گزینش‌های عمومی دعوت به ادامه کار شده و پس از آن وارد مرحله  گذراندن  دوره‌های آموزشی می‌شوند و باید دوره‌های آموزشی را بین یک‌سال تا 18 ماه طی کنند و کسانی‌که در این دوره‌ها شرکت می‌کنند در انتهای کار به اختیار علمی (بخش نهایی)دعوت می‌شوند و در انتها ابلاغ قضایی برای آنها صادر می‌شود. وی افزود: امسال علاوه بر تست‌های دیگر آمادگی شغلی از افراد گرفته می‌شود و امیدواریم روز به روز استانداردهای آزمون و جذب قضاوت را در یک مرحله بالاتری به انجام برسانیم. این مقام مسئول بیان کرد: این افراد کسانی هستند که امتیازات خاصی را دارند و از دو‌مرحله (تستی و تشریحی آزمون قضاوت)معافند و مستقیم به مصاحبه علمی دعوت می‌شوند. وی یادآور شد: در آبان‌ماه سایت معاونت برای ثبت‌نام جذب اختصاصی مجدد باز می‌شود و بنابر شرایط می‌توانند افراد برای جذب اختصاصی ثبت‌نام کنند و پس از ارایه مدارک  نوبت اختبار و مصاحبه برای آنها در نظر گرفته می‌شود.   امینی اظهار کرد: 15 هزار نفر خانم در این آزمون شرکت کرده‌اند یعنی یک‌سوم داوطلبان خانم و دو سوم آن آقایان بودند که برای جذب قاضی زن نسبت تعیین نمی‌کنیم و این موضوع منوط به نیازهایی است که محاکم دارند و ما جذب خانم‌ها در دو پست دادیاری دادسرا ومحاکم خانواده را داریم و جذب خانم در محاکم خانواده منوط به این است که 4 سال سابقه داشته باشند.
وی افزود: اکنون در مجموعه دستگاه‌قضایی از 10 هزار قاضی حدود 8 درصد،800 نفر آن را خانم‌ها تشکیل می‌دهند که در سمت دادیاری و بازپرسی فعالیت دارند. این مقام مسئول یادآور شد: افرادی که ابلاغ قضایی می گیرند استخدامشان آزمایشی است و اگر شرایط لازم را نداشته باشند ابلاغ قطعی برای آنها صادر نمی‌شود، در حال حاضر ما در مرکز آموزش هیاتی را به نام هیات ممیزی داریم که در ذیل این هیات گروه 8 نفره‌ای از قضات و اساتید ماموریت دارند که فعالیت قضات در دوره آزمایشی را رصد کنند و در نهایت  نظر آنها به کمیسیون نقل و انتقالات اعلام می‌شود و اگر افراد استاندارد لازم را نداشته باشند حکمشان قطعی نمی‌شود، ناگفته نماند که  500 نفر در 7 استان هستند و نتایج آن به کمیسیون نقل و انتقالات داده می‌شود.
امینی افزود: دانشگاه علوم قضایی نیز ظرفیت 150 تا 200 نفر را سالانه در اختیار دستگاه‌قضایی قرار می‌دهد. 
 
 جذب قضات شورای حل اختلاف
وی درباره جذب قضات در شورای حل اختلاف گفت: برابر اصلاحیه‌ای که صورت گرفت بنا داریم که قاضی به صورت مستقل، تمام‌وقت، در اختیار شورای حل اختلاف بگذاریم، قضات به صورت پاره‌وقت با شوراها همکاری می‌کردند و اکنون قرار است که نیروی مستقل برای این شورا در‌نظر بگیریم.  امینی افزود: بیش از 100 نفر قاضی در اختیار شورای حل اختلاف گذاشته‌ایم و  امسال هم این تعداد را در اختیار این شورا می‌گذاریم، حدود 500 پست برای شورای حل اختلاف در نظر گرفته شده است البته  قانون جدید اجازه می‌دهد که قضات بازنشسته در شورا مشغول به کار شوند. امینی افزود: باید افراد به لحاظ آمادگی شخصیتی برای تصدی مشاغل همچون شغل قضاوت مورد بررسی قرار گیرند. در پرونده گزینش داوطلبان مرحله‌ای داشتیم که به دستگاه‌های بیرون معرفی می‌شدند و شرح حالی از وضعیت آنها می‌گرفتیم و در حال حاضر این موضوع جدی‌تر شده است و اساتید به نام را دعوت کردیم تا افرادی که در آزمون (مرحله علمی)قبول می‌شوند در یک تست و مصاحبه شرکت کنند و‌ از‌ لحاظ روانی مورد سنجش قرار گیرند.
 
 تلاش برای جذب 5 هزار کارمند اداری
وی با بیان اینکه ما درصددیم مجوز جذب 5 هزار کارمند اداری را از دولت بگیریم، گفت: نیمی از پست‌های ما بلاتصدی است و اگر قاضی، کارمند لازم را در اختیار نداشته باشد کار برایش مشکل می‌شود، برای جذب نیروی اداری آزمون دیگری را برگزار کنیم، البته طبق برنامه ششم توسعه باید سالی 3 هزار نفر نیروی اداری جذب قوه‌قضاییه شوند. وی درباره آزمون قضاوت برای مناطق محروم گفت: در فروردین ماه امسال آزمون برای 5 استان محروم را برگزار کردیم و نتایج آن اعلام شد، سعی داریم با بومی‌گزینی مشکل مناطق‌محروم را حل کنیم،2هزار و 600 نفر برای آزمون مناطق محروم شرکت کردند و حدود 200 نفر مصاحبه شدند که باید مراحل دیگر را بگذرانند، مناطقی مانند سیستان‌و‌بلوچستان و کرمان و هرمزگان مناطقی هستند که نیاز زیادی به جذب قاضی دارند.
معاون منابع انسانی قوه‌قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بسیاری از دارندگان پایه قضایی نسبت به همترازی برخی مناصب مانند همترازی دادرسی علی‌البدل با همترازی دادستان در یک شهرستان کوچک معترض هستند، گفت: بخشی از این موضوع به قانون بر می‌گردد که در لایحه استخدامی پیش‌بینی شده است و بخشی مربوط به ارتقای شغلی است، امیدواریم بتوانیم نظر قضاتی را که نسبت به آن معترض هستند تامین کنیم.
آزمون عمومی جذب داوطلبان منصب قضا برگزار شد
آزمون عمومی  داوطلبان دانشگاهی برای تصدی منصب قضا روز گذشته برگزار شد. این آزمون طبق روال سال‌های گذشته دو مرحله‌ای (تستی و تشریحی)است و مرحله نخست آزمون استخدامی قضات به صورت تستی برگزار شد و پس از آن پذیرفته شدگان نهایی به مرحله مصاحبه علمی شفاهی راه می یابند. آزمون منصب قضا ویژه داوطلبان حوزوی سال 95 نیز روز جمعه دوم مهرماه برگزار شد. حجت الاسلام والمسلمین علیرضا امینی معاون منابع انسانی قوه‌قضاییه صبح جمعه نهم مهرماه از محل حوزه امتحانی آزمون قضاوت در دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران بازدید کرد.
تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه